KONTAKTY A INFORMACE JSOU VÍCE NEŽ PENÍZE
NEJLUXUSNĚJŠÍ VOZY SVÉ DOBY
Dostupné na: http://www.motorvize.cz/nejluxusnejsi-vozy-sve-doby/
Článek je majetkem magazínu Motorvize.cz, jakou autor a redaktor s ním přímo spolupracuji. Text je zde umístěn s vědomím a souhlasem vedení magazínu.
Texty jsou často doplněny o ilustrační obrázky – ty jsou k nalezení na oficiálních stránkách magazínu MV.
—
Automobil je pro drtivou většinu z nás nedílnou součástí života. Využíváme jej naprosto všude, každý den při cestě do práce, když potřebujeme na nákup, pokud chceme jet na dovolenou nebo dokonce i v krizových situacích. Lidstvo našlo pro motorová vozidla upotřebení naprosto všude a proto jich existuje nepřeberné množství druhů, od motorových koloběžek až po obří nákladní automobily. Pravdou ovšem je, že tomu tak nebylo vždy, řekl bych že ještě do nedávna ne. Pojďme se proto podívat, jak se měnil pohled na auto a na pojetí jeho luxusu v průběhu posledních sta let. Všichni víme, že ještě před několika desítkami let bylo vůbec jen vlastnictví auta znamením vaší příslušnosti do vyšších společenských vrstev. Je tomu již více než 120 let, kdy byl vydán patent na první automobil, který sestrojil Karl Benz, pozdější spoluzakladatel Mercedes – Benz. Nyní už však k pěti autům, která ve své době byla považována za symbol vyššího postavení a svým způsobem také luxusu, ačkoli bychom povětšinou jistě našli „pohodlnější“ modely. Na prvním místě nemůže být nikdo jiný než:
Opravdový Vlk z Wallstreet
Řeč není o žádném jiném automobilu než legendárním modelu Buick D-45 Touring. Americká značka Buick před dvěma lety oslavila své 110. narozeniny a musí se přiznat, že je za čím se ohlížet. Pod jejími křídly vznikly desítky, možná stovky různých modelů, tím nejslavnějším je však právě již zmíněný Buick D-45 Touring. Z dnešního pohledu se jedná o nádherného veterána, který spatřil světlo světa již téměř před sto lety, v roce 1916. Jedná se o otevřený vůz pouze s plátěnou střechou a čelním sklem. Avšak tenkrát byl Buick D-45 naprostou trefou do černého. Dalo by se bez nadsázky říci, že se s nimi roztrhl pytel a mizely z obchodů po stovkách a nedlouho poté počet prodaných D-45 přesáhl 100,000kusů! Těžko říci, co přesně stálo za úspěchem tohoto modelu, zda to byl motor o objemu 3,7litru s 6 válci a nebo právě jeho luxus. V té době ještě nebyly automobily se střechou běžnou variantou, mnohem častěji se prodávaly kabriolety a navíc dvou dveřové, proto si za tento model se střechou a čtyřmi dveřmi lidé navíc připláceli a vozili se v něm zejména boháči a obchodníci z Wallstreet.
Auto pro šlechtice
Tuto přezdívku nese Bugatti type 41 Royale. Koncept automobilu vznikl z myšlenky výroby luxusního a výkonného vozu, jelikož se Bugatti ve dvacátých letech minulého století hřálo na výslunní své slávy a jediný, kdo jej převyšoval byl Rolls-Royce se svými luxusními auty, zatímco Bugatti se specializovalo hlavně na sportovní auta. Byl tedy sestaven projekt na výstavbu nejluxusnější a nejvýkonnější limuzíny, jakou kdy svět viděl, avšak tato vlajková loď se setkala spíše s neúspěchem. Žádný šlechtic si vůz nekoupil a místo plánovaných dvaceti pěti kusů jich bylo vyrobených jen sedm. Celý koncept projektu byl příliš obří, než aby ustál následnou krizi. Je ale nutno říci, že ve své době se skutečně jednalo o nejluxusnější a nejvýkonnější auto, které jste mohli potkat, jelikož již ve své době mělo osmiválcový motor o objemu 12,7L (!). Při nejúspěšnějším testu pořádaném francouzskými nadšenci Bugatti tento vůz jel rychlostí až 122mph, což je zhruba 196km za hodinu. Není to na auto staré téměř sto let obdivuhodný výkon?!
Vůz s temnou minulostí
Možná nejznámějším modelem ze všech v tomto článku zmíněných je Mercedes – Benz 770K. To právě z důvodu jeho minulosti. Mercedes vždy vyráběl kvalitní a luxusní auta a poté, co se několik sérií velikých a výkonných Mercedesů prodalo za několik krátkých chvil, přišla na trh 770K. Jelikož je Mercedes německou značku a první vůz z této série spatřil světlo světa roku 1930, byla ihned využívána jako auta pro německou vládu. Großer Mercedes, jak se mu říkalo v Německu, byl na svou dobu neskutečně výkonný a s motorem o objemu 7,7l disponoval 150ti koňskými silami. Ale více již k jeho historii, po Říšském prezidentovi Paul von Hindenburgovi se v tomto vozu přepravovali například i Adolf Hitler nebo politik a velitel německé armády Hermann Göring a vůz byl pro ně vždy speciálně opancéřovaný. I v Čechách se místy tento model vyskytl, bohužel i zde se v něm mluví zejména ve spojitosti s Reinhardem Heydrichem, který v tomto vozu seděl, když na něj byl spáchán atentát, avšak i přes jeho temnou historii se jedná o nádherný a výstavní automobil.
Nejrychlejší supersport
Samozřejmě jím nemůže být nikdo jiný než legendární Lamborghini Countach. Nejen že jeho samotné jméno označuje údiv nad krásnou ženou, zároveň také překonalo ve výkonu i rychlosti svého nejbližšího konkurenta – Ferrari. Lamborghini tímto modelem následovalo úspěšnou Miuru, která ještě měla naprosto odlišný design. Tento vůz je prvním nositelem „lamborghini“ vzhledu, tak jak jej známe dnes. Když v roce 1974 Countach poprvé vyjel z dílny na silnice, byl jeho design považován za velmi agresivní a futuristický, avšak výrobci tím sledovali lepší aerodynamiku. Pod kapotou ještě k tomu skrýval mnohem agresivnější motor o objemu 5,2litrů se 12ti válci. Původně jen omezené množství vyrobených kusů se nakonec dočkalo sériové výroby, což z počátku v plánu nebylo. Dvanáct válců tomuto vozu zajišťovalo prvenství mezi sportovními auty po dlouhou dobu a zároveň tento vůz dal vzniknout úspěšnému Lamborghini Diablo, od nějž se značně odvíjela další historie firmy. Nejvyšší rychlost, která byla s Lamborghini Countach naměřena je 298km/h.
Jeden jediný
Již to, že tento model je pouze jeden je samo o sobě známkou luxusu a často si vlastnictví určité věci vážíme víc právě proto, že ji nikdo jiný nemá. Tento model vydala roku 2008 automobilka Rolls – Royce a nese jméno po řeckém titánovi – Hyperion Pininfarina. Hyperion je jeden z titánů řecké mytologie, pro podtržení výjimečnosti tohoto vozu. Říká se, že byl vyroben speciálně pro Concours d’Elegance, což je Americká největší soutěž pro luxusní automobily a veterány, která se koná pravidelně na Pebble Beach. Hyperion je skutečně impozantní automobil, se kterým budete na silnici ostatním nadřazeni nejen díky výjimečnému vzhledu, kterého si každý všimne, ale taky kvůli tomu, že pod kapotou skrývá motor o objemu téměř 7litru se dvanácti válci a 453 koňskými silami. Je ale třeba dodat, že toto potěšení stojí minimálně 6 mil. amerických dolarů.
Žijeme v dynamické společnosti, která se neustále vyvíjí kupředu. Nutně se postup lidstva musí odrazit i na automobilech, jelikož jich neustále využíváme více a více a musíme je upravovat pro naše potřeby. Stejně jako se nám časem začíná líbit například nová hudba, tak stejně se mění, a nadále měnit bude, i naše pojetí luxusu jako takového. Některé nároky právě na onen luxus však zůstávají stejné. Můžeme se dohadovat, zda u aut jsou hlavním ukazatelem jejich určitého postavení parametry jako rychlost, pohodlí, spolehlivost, dojem a nebo vzhled… Je tu stále jedno kritérium, které platí pro naprosto jakoukoli luxusní věc, nemusí se jednat pouze o auto, a tím je ojedinělost.
—
www.motorvize.cz
www.motorvize.cz/author/janpilat/