NEVÍTE SI RADY S VÝBĚREM PRVNÍHO VOZU?
NEVÍTE SI RADY S VÝBĚREM PRVNÍHO VOZU?
Dostupné na: http://www.motorvize.cz/navod_ke_koupi_prvniho_auta/
Článek je majetkem magazínu Motorvize.cz, jakou autor a redaktor s ním přímo spolupracuji. Text je zde umístěn s vědomím a souhlasem vedení magazínu.
—
Každý řidič jistě ví, jak krásný pocit to je, když se v peněžence zjeví nový řidičák. Nejednomu člověku se rozbuší srdce a hlavou se začnou honit představy úžasně rychlých jízd v autě. Jenže v tuhle chvíli je čas položit si otázku: „Jaké auto si koupím?“ Po vyřčení této na první pohled jednoduché otázky jich však vyvstává na povrch mnohem více. A nejhorší je, že je všechny musíte sami sobě pravdivě zodpovědět, aby se vám koupě vozu vyplatila.
K čemu budete auto používat?
Je zcela logické, že na popojíždění po městě a v zácpách si vyberete jiné auto, než když se z vaší rodné vesničky potřebujete dostat do vedlejšího města do práce či školy po okresních silnicích. A nebo plánujete v autě podnikat dlouhé výlety s přáteli a hodně zavazadly, na která potřebujete velký úložný prostor, či prostě chcete s vaším vehiklem zapůsobit na okolí? Pro všechny účely se hodí vybírat úplně jiný typ vozu.
Jak dlouhé či krátké trasy máte v plánu jezdit?
Otázka, která úzce souvisí s tou první. Je několik značek nebo modelů aut, která doslova trpí, když jen spotřebovávají benzín na prázdno v zácpě nebo jedou pět set metrů do obchodu a zase zpátky. Typickým příkladem takovéhoto auta jsou například Alfy Romeo, které většinou doslouží právě protože si je kupci vybrali pro nesprávné účely. Naopak zde máme zase vozy, které se přinejmenším nehodí pro dlouhé jízdy a trasy, například Hyundai Atos.
Máte oblíbenou značku?
Toto kritérium také hraje velmi často důležitou roli při výběru vozu. Například moje oblíbená značka je Cadillac, ale musíte uznat, že je to auto, které se pro začínajícího řidiče absolutně nehodí. Sice auta této značky bývají robustní a bezpečná pro řidiče, o to nebezpečnější pro jeho okolí, protože se těžko zvládá. Obecně platným pravidlem je, že první auto už nejpozději za pět let nemáte, protože buď doslouží nebo jej nabouráte a jeho oprava se nevyplatí, protože za tu cenu můžete mít nové. Doporučovanou značkou pro začátečníky často bývá například Mazda, která je i po dlouhém životě a několika majitelích stále spolehlivá. První vůz by neměl být příliš veliká investice, aby se vůbec vyplatila, jelikož se jedná o prostředek, ve kterém se máte pouze rozjezdit a nabrat určitou praxi v řízení.
Jak luxusní výbavu vlastně chcete?
Většině mladých řidičů, obzvláště do prvního auta, bohatě postačí základní výbava. Já osobně potřebuji mít v autě funkční klimatizaci, která je pro většinu řidičů naprosto zbytná věc.
Potřebujete nové auto nebo se spokojíte s ojetým?
Nové auto může být spolehlivější, nemůže mít přetočený tachometr a jiné mouchy, ale zase je mnohonásobně dražší než ojeté. Při koupi nového vozu jeho cena klesá o více než pětinu a nato přichází ještě povinné poplatky.
Vyplatí se vám jezdit na benzín nebo na naftu?
Odpověď na tuto otázku trápí i zkušené řidiče a piráty silnic, ne jen začátečníky. Bohužel není jednoznačná odpověď, tak sem alespoň vypíšu výhody obou těchto paliv. S benzínem nebudete mít problémy ve vyšších otáčkách, navíc je levnější a mně osobně se jízda na něm zdá jaksi plynulejší. Naproti tomu nafta má delší dojezd, spotřebuje se jí méně a její cena bývá stabilnější.
1) Spolehlivá klasika – VW Golf 4. Generace. Není divu, že toto autíčko si získalo oblibu u mladých. Je totiž časem prověřené a ukázalo se jako velmi kvalitní a spolehlivé vozidlo. Cena se pohybuje již kolem 70,000kč. Musíte mít však na paměti, abyste brali motory 1,6FSI či 1,9TDI. Spoustu mladých lidí si jako první auto koupí právě toto, na druhou stranu, kdyby nebylo kvalitní, zřejmě by nebylo ani tak prodávané.
2) Česká kvalita – Škoda Octavia 1. Generace. Dávejte si pozor, aby toto auto bylo vyrobeno roku 2001 a více, starších bych se pro horší zůstatkovou hodnotu a vyšší poruchovost vyvaroval. Jistě znáte firmu Škoda a víte, odkud pochází, ačkoliv několik let je již majetkem firmy z cizí země. To však nemění nic na krásné české kvalitě, kterou vyráběly zlaté české ručičky. Navíc má vynikající motor 1.8Turbo, což je za krásných zhruba 50,000kč nádherný poměr ceny a získaného zboží.
3) Německý lidový vůz – VW Passat B5 nebo B6. Klasické auto, které všichni známe z ulic a jehož jméno se všem vrylo do paměti. Není divu, že jej potkáváme tak často, při poměru kvalita, cena a výkon. Jak již název značky napovídá, tak i tento model si získal velkou oblibu právě v Německu mezi lidmi ze střední třídy. Dá se pořídit již od 60,000kč. Má jedinou nevýhodu a tou je, že 2,8V6 trochu víc žere.
4) Odkaz od velikého muže – Ford Mondeo. Všichni dobře známe příběh Henryho Forda, automobilového velikána, který dal automobilovému průmyslu tak moc. K tomuto vozu, který nese odkaz zakladatele automobilky, snad ani není nutné říci nic víc, než to, abyste nebrali auta starší roku 2001 a dali si pozor, abyste měli diesel, benzín totiž většinou nestačí. Lze pořídit již za hezkou cenu kolem 50,000kč.
5) Pro fajnšmekry – Audi A4. Audi je obecně považováno za luxusní a drahou značku aut. U modelu A4 je tomu tak jen z poloviny a sice, že je luxusní. Vysoká cena, která je typická pro ostatní modely se čtvrtému modelu vyhnula a navíc má velmi podobné motory jako Passat a je to skutečně krásné auto, které zapůsobí… alespoň do určitého věku jeho majitele. Jeho cena se pohybuje kolem 80,000kč.
6) Další německá klasika – Opel Vectra/Signum. Jedná se o dražší kousek, zato však vydrží dlouho a je spolehlivý a bezpečný. Hezký design a německá kvalita z něho tvoří vhodného kandidáta na první auto. Stejně jako pro mnoho dalších aut jeho třídy se na něj velmi jednoduše shání díly a servis také nepatří k nejdražším. Berte všechny typy motorů, které potkáte.
7) Japonská exotika – Toyota Corolla. Jedná se o velmi kvalitní a spolehlivé vozidlo, všichni přeci známe japonská sci-fi udělátka. Toyota je známá svými propracovanými detaily a důrazem na bezpečnost osob v autě, zároveň ani není náročná na údržbu. Berte je od roku 2002 a výše. Velmi dobře se shání součástky, nemluvě o úžasném 2.0Dieselu.
8) Velikost je bezpečí – Hyundai Santa Fe. Tento mohutný vůz jistě nikoho neurazí. Je vyráběný v mnoha verzích, které umožňují, aby si každý vybral přesně podle sebe. Opět bych se zaměřil na auta, která byla vyrobena roku 2002 a výš. Nedoporučoval bych od něj vzít 2,7V6 benzín, jelikož má vysokou spotřebu a jsou s ním starosti. Naproti tomu jsou však na toto auto téměř dokonalé dieselové motory.
9) Pro sportovnější typy – Škoda Fabia RS 1. Generace. Jedná se o novější verzi Škody Fabie, která se již za uplynulé roky ukázala jako kvalitní a spolehlivé auto, které si zamilovala spousta lidí i mimo Čechy. Vynikající motor, ze kterého jsou někteří lidé schopni dostat až 200 koní. Bohatě však stačí i základ. Další veliké plus tohoto auta je to, že nemá vysokou spotřebu, dá se dostat i na zhruba 5l/km. Dá se pořídit již od 90,000kč.
10) Tajný recept: Audi TT 1. Generace. Nejlepší kousek nakonec, ne? Harmonická kombinace 1.8Turba a 165kW s Quattrem a elegantním designem je trefou do černého. Jedná se o nejlepší motor v dané třídě, navíc má i rozumnou spotřebu. U tohoto auta bych klidně vzal i model z roku 1999, který se dá pořídit za zhruba 70,000kč. Jen je u tohoto vozu, alespoň zezačátku, nutné pamatovat na to, že je to auto, jehož hranice jsou mnohem dále než hranice začínajícího řidiče. Proto v tomto autě, ale ani v žádném jiném, si moc nedovolujte, dokud nemáte jistotu a cvik.
Pevně věřím, že jsme vám alespoň trochu usnadnili vybírání prvního vozu, nebo alespoň dali tipy,jakou kategorii aut zvolit.
—
www.motorvize.cz
www.motorvize.cz/author/janpilat/